Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.10.2014 21:12 - ДОСТОЕВСКИ ЗА ЛИБЕРАСТИЯТА
Автор: lyubomircholakov Категория: Политика   
Прочетен: 5932 Коментари: 5 Гласове:
5

Последна промяна: 07.10.2014 08:09

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
   
image

 В своя живот Ф. М. Достоевски изминава пътя от увлечение по свободомислието - към Православието.

За него либерализмът и социализмът са братя-близнаци. И двете учения се облягат на прогреса и науката, и двете мечтаят за рай на земята, и двете се изграждат върху основата на материализма, и двете са анти-християнски.
И двете имат един баща - „прогресът“.
Те приемат за свой идеал не абсолютните Истини на Твореца - а едно съвършено общество в бъдещето, създадено от разума на човека, което общество никой досега не е построил (и никога няма да построи!), но те самите вече са построили на теория и призовават обществото да го построи на практика. Разликата между социализма и либерализма е малка: либералите смятат за основна движеща сила личността, индивидуалността, а социалистите - обществото.

Но целта им е една и съща: материално и морално благополучие на земята.

Обръщайки се към руските либерали, Фьодор Михайлович пише:

„Ще ми кажат, че тези господа изобщо не учат хората на лоши неща, на злодеяния; че, макар Щраус да ненавижда Христос и да си е поставил за основна цел в своя живот оплюването на християнството, той все пак обожава човечеството като цяло, а неговото учение е възвишено и благородно. Напълно е възможно целите на всички съвременни представители на европейската „прогресивна мисъл“ да са човеколюбиви. Но едно ми се струва безспорно: ако на всички тези съвременни „висши учители“ им се даде възможност да разрушат старото общество и да построят ново, то резултатът ще бъде такъв мрак, такъв хаос, нещо толкова грубо, сляпо и нечовешко, че цялото това здание ще рухне под проклятията на човечеството. Щом веднъж отхвърли Христос, човешкият ум е способен да постигне изненадващи резултати. Това е аксиома. Европа отхвърля Христос, а пък ние, както е известно, сме „длъжни“ да подражаваме на Европа“.

И така, първо: според Достоевски, същината на либерализма е в отхвърлянето на Христос. Второ: тази идея не е руска, а навлиза в Русия от католическия Запад. Трето: не е така безобидна, както изглежда. Четвърто: подобен стремеж към „свобода“ винаги завършва с насилие и смърт.

Либерализмът - това е анти-християнство.
Според Достоевски поклонниците на Запада:

„... искат да образоват нашия народ. Ние ще научим народа да чете и пише, да се възхищава от Европа, или поне от нейната изтънченост на бита, от приличието й, костюмите, напитките, танците - с две думи, ще го накараме да се засрами от цървулите и кваса, да се срамува от старинните си песни, ще го накараме да пее песнички от кабаретните водевили. Само в интелигенцията и в Европа е истината, и друга истина няма. Та нали е срамно да говорим за такива неща като „Православие“ и някакво особено негово значение?! Особено сега, когато последната мода в Европа и европейската наука е атеизмът, „просветеният“ и „хуманен“ атеизъм“."

 

В „Дневник“-а си Достоевски привежда пример за съвременното нему либерално отношение към възпитанието на децата: 

„Един баща прогони вече три бавачки от децата си и се оплакваше: „Ама колко е трудно с тези глупави жени: независимо, че съм забранил строго, като влизам в детската, що да видя: слага дъщеря ми в люлката, а сама я учи да се моли на Богородица и да се кръсти: значи, помилуй, Господи, мама и тати! А аз съм забранил това най-строго!“ 

Както виждаме, борбата срещу християнството е започната не от болшевиките... 

Достоевски пита либералите: 

„С какво ще обедините хората за постигане на вашите граждански цели (тук няма как да не си спомним за сегашното т. нар. „гражданско общество“, което представлява просто феодално-робовладелско владение на глобалната олигархия - б. пр.), щом нямате нравствена основа? А нравствените идеи са само едни...“

Те произтичат от понятието за Бога и за безсмъртието на душата: 

„...от мистичните идеи, от убеждението, че човекът е вечен, че той не е просто едно обикновено животно. Опитайте да сплотите хората в гражданско общество само с единствената цел „да си спасят животеца“? Нищо няма да се получи, освен „след нас и потоп“. „Спасяването на животеца“ е най-безсилната и последна идея от всички идеи, които обединяват човечеството. Това е вече началото на края“. 

Либерализмът е анти-народен. 

„Една от характерните черти на руския либерализъм - това е страшно презрение към народа. За нищо не света не прощават на руския народ желанието му да бъде самия себе си. Целият прогрес чрез образованието се предполага, че се състои в това, да отучи хората да бъдат самите себе си. Всички човешки черти са подиграни и подложени на опозоряване. Някой ще каже: „Осмиват тъмното царство!“ Но там е работата, че заедно с тъмното царство осмиват и всички светли човешки черти, които са противни на либералите: вярата, смирението, подчиняването на самия себе си на волята Божия. Западничеството е партия, която е готова да се бие срещу собствения си народ. Тя издига себе си над народа като някаква интелигенция-опекун,  отрича народа. Тя се гнуси от идеята за солидарност на народа с Царя. Дрънка за идеи, подхвърляни от бъбриви европейски женички. Извод: руснакът, който става „европеец“, се превръща в естествен враг на Русия“. 

Либерализмът е анти-хуманен. 

В писмо до Н. А. Любимов, говорейки за реформаторите, които се опират на идеята за „низкия произход“ на човека, на обяснението „отдолу“, на „свеждането на човечеството до стаден добитък“, Достоевски подчертава: 

„Въпросът е пределно ясен: презират ли човечеството или го уважават те, бъдещите му спасители? И уж всичко при тях е в името на любовта към хората, е дин вид: "Законът Христов е тежък и абстрактен, хората са слаби и не могат да го спазват.“ И така, вместо закона на свободата и Просвещението носят на хората закона на веригите и поробването чрез мисълта само за прехраната“. 

Изводът на Достоевски е категоричен: щом няма Бог - значи човек е обикновено животно.
Без вяра в Бога, без да признаеш в себе си образа Божий, ти остава само да признаеш животинския си образ.
Хуманизмът на либералите се превръща в омраза към човека. 

Либерализмът е анти-държавен. 

„Моят либерал стигна дотам, че отрича самата Русия, тоест, мрази и бие собствената си майка. Той мрази народните обичаи, руската история, мрази всичко.“ 

Уви, държавите пасуват пред либерализма и устройват декорации, видимост за държавност, угаждат на публиката, която иска все повече да се „забавлява“. Неслучайно се стигна дотам, че бивши актьори стават президенти. Властта губи функциите си, превръща се в послушна изпълнителка, в игра на власт, поредно „забавление“. Тя е робиня на масите и на техните желания. Тя гледа не нагоре, а надолу, страхува се не от Бога и от греха - а от своите „избиратели“.
Достоевски го казва направо и открито: 

„В Русия всичко, което е либерално, е и мръсно, и гибелно“. 

Либерализмът е разрушителен. Той не е налице там, където изграждат и строят - но задължително е там, където разрушават.
Градяха и строиха княз Владимир и Иван Грозни, Петър Велики и династията Романови, Кутузов и Суворов, Минин и Пожарски, Пушкин и Достоевски...
Разрушаваха княз Курбски и граф Толстой, Белински и Островски, Държавната дума и вестниците в началото на ХХ-ти век... 

Либерализмът прахосва - диктатурата възстановява. 

Достоевски много точно отбелязва: 

„Цялата наша либерална партия стои със скръстени ръце. Тя не участва в нищо, само отрича и хихика“. 

Ами, да - лесно е да се смееш в една силна държава, която сте построили не вие. И мъдрият Достоевски пише: 

„Вие вземете да либералничите, когато това е неизгодно и ще бъдете на загуба - тогава да ви видя!“. 

Фьодор Михайлович Достоевски честно и открито ни показва от съвсем неочакван ракурс руските любители на правдата без Христос (малка вметка: тук ми идва наум едно изречение от последната книга на Самюъл Хънтигтън - "Кои сме ние?": "Американското християнството е християнство без Христос". - б. пр.):

„Херцен беше социалист, но в същото време руски помешчик.
Отричаше собствеността - но имаше собственост, която осигуряваше издръжката му.
Подклаждаше революции - но обичаше комфорта и семейния уют.
Нашите „любители на свободата“ продаваха крепостни селяни, вземаха паричките и отиваха в Париж да издават либерални вестници за спасяването на цялото човечество.
А кой им пречеше просто да освободят своите крепостни селяни и да им дадат земята?“ 

Либерализмът представлява винаги едно и също: робство и насилие. Днес Западът не иска да забележи принципа на насилието, заложен в либералната свобода, в която не присъства Бог. Прочутият юрист А. Ф. Кони пише под влияние на Достоевски: 

„Европейската цивилизация, отхвърляйки Христа, пуска на воля хаоса на свободата. Човекът остава сам, лице в лице с безсилната и безплодна свобода. Щом няма Бог - значи всичко е позволено, няма граници за човешката воля, всъщност няма и престъпление - нали всичко е позволено? Без братството в Христа задачата на хуманизма може да бъде решена само чрез насилие“. 

И отново великият Достоевски: 

„Либералите, вместо да станат свободни, завързаха сами себе си с либерализма като с въже. Когато трябва да изкажат свободно мнение, треперят от страх: ама дали ще бъде либерално? И понякога плещят такива "либерализми", каквито и най-страшният деспот и насилник не може да измисли“. 

Тази пророческа мисъл на Достоевски виждаме днес въплътена в съвременните медии.
Говорейки неуморно за своята „свобода“, те насила натрапват на своите зрители и читатели само онези ценности, които смятат за „правилни“ - а пред другомислещите издигат стена, по-здрава от Берлинската.
Всеки, който е опитал да се изяви в телевизия или вестник, като издигне позиция, различна от либералните представи, знае, че това е невъзможно. 

Достоевски разбира, че либералите говорят красивичко за свободата и правата на всички граждани - но имат предвид само себе си: 

„Да, вие ще представяте интересите на вашата общност, но не и на другите хора. Отново ще ги закрепостите. И тогава не ще може не само да се каже нещичко против вас - но дори да се диша насреща ви“. 

Ние започваме да разбраме това една сега, и то твърде бавно... 

Либерализмът е агресивен, защото разбира, че битката с религиозността е на живот и смърт. 

К. Н. Леонтиев пише: 

„Религията, семейството, любовта към Родината - тези неща все по-малко сдържат днешния човек. И точно, защото все пак още го сдържат, най-вече към тях са насочени омразата и проклятията на съвременното човечество“. 

Наталия Нарочницкая твърди: 

 

„Омразата на Европа към руското Православие, което, за ужас на католиците, придоби в лицето на Русия толкова могъщи материални и държавни форми, зарази и руските либерали“.

 

 

 

Като специалист по Западна Европа и тя, следвайки Достоевски, постоянно ни напомня, че либерализмът и социализмът са братя-близнаци, че са единодушни в отхвърлянето на християнските ценности. Либералите смятат за насилие и деспотизъм Абсолюта в определянето на нравствените ценности и призовават към "свобода" при определянето на границите между Доброто и Злото - към което са призовавали още Тургенев, Л. Толстой, Чехов, да не говорим за Белински, Некрасов и цялата им революционно-демократична компания... Само Достоевски смело и твърдо се противопоставял на тази агресия на либералните разрушители на християнството. 

Либерализмът - това е самоубийство на обществото. 

Православието изисква от човека постоянно напрежение, самоограничения, жертвеност, духовно преобразяване, духовни подвизи... Либерализмът, напротив: обещава все повече комфорт, отпуснатост и забавления. 

Но Достоевски разсъждава така по този въпрос: 

„Човек не се става изведнъж.
Човек може само да се оформиш с времето.
Дисциплина е необходима. Именно тази дисциплина отхвърлят съвременните мислители, един вид: „Прекалено много деспотизъм беше досега, вече искаме свобода!“.
Провъзгласяват, че ако настъпят техните правила, всички изведнъж ще станат щастливи, без никакви усилия за оформянето на човека. Но дори този идеал да е възможен, то никакви правила не може да бъдат установени с неоформени хора“. 

Отказвайки се от принципа на жертвената любов, от тежкия труд по принуждение на собствената воля към смирение пред Божествения замисъл, отказвайки се от единението пред Абсолютната Истина, човечеството тръгва по пътя на деградацията, нравственото изтощение, падението, и, в крайна сметка - на самоунищожението си. (Тук можем да си спомним заглавието на нашумялата книга на Тило Сарацин „Германия се самоунищожава“ - б. пр.). 

Формулата на Достоевски: „Ако има братя - ще има и братство“, и до ден-днешен остава пренебрегната. След построяването, а сетне и рухването на социалистическия рай на земята, либерастите се хвърлиха да строят либералния рай - като оставиха човека насаме с неговите страсти и капризи, слаб и беззащитен.
А Достоевски многократно предупреждава, че човек с осакатена душа не може да живее в идеалното общество! 

Неговият герой от „Записки от подземието“ казва: 

„Въобще няма да се учудя, ако внезапно насред всеобщото бъдещо благоразумие се появи някой си джентълмен и каже: "Господа, защо не срутим цялото това благоразумие ей така, изведнъж, с един ритник?"
Така е устроен човекът. Той внаги и навсякъде обича да действа така, както му се иска, а не, както му диктуват разумът и ползата“. 

Достоевски пише, обръщайки се към строителите на новия живот „на разумни начала“: 

„Вие хвалите собственото си съзнание. Но макар умът ви да работи, то сърцето ви е помрачено от разврат. А без чисто сърце не може да има пълнценно съзнание“. 

Разбира се, не вярвали на Достоевски. 

Осъзнаването, че е прав, че мащабите на бедата са огромни, се появило едва по време на революцията от 1905-1907 гг., когато терористите (сред които, впрочем, етническите руснаци са твърде малък процент - б. пр.) избиват 16 500 души. 

А окончателно се съгласили с него едва след 1917 г. - когато вече никой не броял избитите хора. 

Разбрали напълно Достоевски едва, след като същите "либерали" и "интелигенти" били вкарани в лагерите на ГуЛАГ, или принудени да живеят в емиграция по чужбина... 

И днес строителите на новата Вавилонска кула, премълчавайки предупрежденията на Достоевски, отново ни тласкат в същия омагьосан кръг: прогрес - либерализъм - свобода - „гражданско общество“ - „права на човека“ - „общочовешки ценности“ - „толерантност“ - „цивилизовано общество“ - „нов световен ред“... 

(И, естествено, към нов, сега вече световен ГуЛАГ. С тази разлика, че от Земята, поне засега, няма накъде да се емигрира - б. пр.). 

Достоевски си остава все така неизвестен, отхвърлен, неразбран...

Николай Лобастов 

(Оригинално заглавие на статията:
„Достоевский о либерализме")
 

Източник: www.ruskline.ru 

 

Превод: Любомир Чолаков

Този превод е обект на авторско право.

Препубликуването му, изцяло или отчасти, се разрешава
САМО С ПОСОЧВАНЕ НА ПРЕВОДАЧА И ЛИНК КЪМ ПРЕВОДА.

 




Гласувай:
13


Вълнообразно


1. bliz - Поздравления за темата - полезна и актуална!
06.10.2014 22:10
Много интересен постинг!

Не знаех тези неща за Достоевски! Да стигне до истината и така всеобхватно да формулира въпроса, темата, през онези далечни и объркани години - това е повече от възхитително!

Поздравления за темата - полезна и актуална!
цитирай
2. анонимен - Много странно ми звучи либерали...
07.10.2014 08:00
Много странно ми звучи либерализмът=антихристиянство, но не бих спорил с Достоевски.
цитирай
3. lyubomircholakov - Много странно ми звучи либерали...
07.10.2014 08:23
kushel написа:
Много странно ми звучи либерализмът=антихристиянство, но не бих спорил с Достоевски.


Простичко е. Днес целият свят се доминира от т. нар. "либерална демокрация" - а в същия този цял свят годишно 100 хиляди християни биват убивани само заради това, че са християни (по данни на ООН и Ватикана) - по 1 убит на всеки 5 минути. Но в същото време нито една "правозащитна" организация не повдига този въпрос.
Това говори доста много...
А във Великобритания, за която няма съмнение, че е либерална демокрация, забраняват на християните да носят кръстчета.
Във Франция, за която също едва ли има съмнение по въпроса, забраняват на учениците-християни да носят кръстчета.
В САЩ има области, където режат християнските кръстове, за да не "обиждат" представителите на други религии.
В Дания на места забраняват издигането на коледни елхи, за да не "обиждат" мюсюлманите.
Първите концлагери се появяват по време на т. нар. "велика френска революция" - там извергите на Сен-Жюст затварят християнски свещеници и ги оставят да умрат от глад. По време на същата "революция" давят християнски свещеници с шлепове в Лоара.
И т. н. ...
цитирай
4. zaw12929 - тОЗИ ЛИБЕРАЛИЗЪМ днес е фасада, зад ...
07.10.2014 10:15
тОЗИ ЛИБЕРАЛИЗЪМ днес е фасада, зад която стоим, като колонизирани- добър вариант за тези, коити ни ограбват , правят ни болни, бедни консуматори на техния пазар

Полезното в случая е да разберем добротата на пазара... и заблудата и манипулацията
Русия също беше либерализирана от Запада с помощта на Елцин или греша?!
цитирай
5. vencivaleri1951 - привет! Мвого ми е интересно кой ти е сложил минусите?
07.10.2014 20:51
За Херцен не е точно така. Той общо взето освобождава крепосните си. Погледни в " Минало и размисъл" и ще видиш с колко труд и перипети успява да оземли и освободи крепосните си. Последните направо не искат свободата си. Питат съвсем наивно Херцен:
-А кой Батушка по празниците ще ни почерпи с водка...Не, не...не можеш така лесно да излъжеш мужика...
И друго:
Адептите на социалната държава по правило са богати и задължително с блестящо образование и сериозно творчество- Платон, Волтер, Русо, Плеханов, Херцен, Енгелс, Маркс, Ленин...
Те са осъзнали от рано, че твое е самотова което си дал.
И е така. Переспективата каква е. 1% отнаселението контролира 40% от световното богатство. В переспектива е този процент да стане по голям и продължавайки в тази прогресия стигаме този процент /или по малко/ да контролира света!?
Това спорез либертарианците е справедливо . Как да не са против Бог, който говори за игла, камила и къде да отиде втората риза?












цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lyubomircholakov
Категория: Политика
Прочетен: 3762415
Постинги: 581
Коментари: 2011
Гласове: 3305
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930